مقايسه اجمالي نقوش ختايي و اسليمي فرش

پايگاه اطلاع رساني در مورد مقالات قاليشويي

جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

مقايسه اجمالي نقوش ختايي و اسليمي فرش

۵ بازديد

در‌اين نوشته‌ي‌علمي قاليشويي و شستشوي مبل به ارزيابي بهترين قاليشويي در مشهد مقايسه اجمالي نقوش ختايي و اسليمي فرش ميپردازيم.

نقوش اسليمي:اسليمي سيرتكامل اي نقش و نگار ميباشد مشمول خط هاي غامض و منحني ها و قوس هاي دوراني مختلق كه در تزيينات و كتيبه ها و بعضا ديگر از شغل هاي نگارگري رسم مي نمايند. اسليمي گهگاه به طور نقش اساسي و هنگامي همپا با ديگر طرح ها به فعاليت مي رود.
واژه و كلمه ” اسليمي ”  صورت ديگر از وايژه اسلام ميباشد و بدين جهت گهگاه آن را اسلامي نيز خوانده اند. هرچند اين اسم مرسوم وجود ندارد. اسليمي يكي هفت نقش مهم در نگارگريسنتي كشور‌ايران ميباشد. اسليمي نمودار تجريدي ” درخت معاش ” يا اين كه شكل عام درخت به ويژه درخت تاك  ميباشد كه با گردش ها و پيچش هاي متواتر و هماهنگ شاحه هاي تر و تميز به برگر ها و نيم برگ ها و گره هاي آن از اساس اي كه بند اسليمي خوانده ميشود ميرويد. وبا نظمي خاص و شكلي ديده نواز كه بين اجزا آن وجود دارااست.
اسليمي به طور دوشاخه اي ميباشد كه با طبيعتي قابل انعطاف و خميده تحت عنوان همه گيرترين عنصر و خصوصيت بياني هنر اسلامي و صرفا در همين فرهنگ وتمدن هنري به شمار ميايند. در نقوش اسليمي اندام هاي گياهي، شاخه ها، گلها مانند گل سوسن و زنبق و ظرف هاي برگ (كاسبرگ) و … تصوير مي گردد.
اسليمي و طرح درخت:برنامه اي ويژه از درخت را ارائه ميدهد . كل منحني هاي اسليمي جهتي به باطن و جهتي به خارج دارا‌هستند كه جز سرشت اسليمي ميباشد كه‌اين رغبت به بي غايت داراست. و در واقع جهت دوگانه دروني و بيروني آرم از جاودانگي در اسليمي ميباشد.
اسليمي برنامه اي ميباشد متشكل از قوس هاي دوراني خوشگل كه با چنگ ها وماهيچه ها سرچنگ ها گره ها و انشعاب هاي مطلوب بي نقص مي‌گردد. و زيبايي و شكوه خاصي را دربرميگيرد.


اشكال اسليمي:از آنجايي كه اسليمي خويش دارنده انواعي ميباشد لذا با اعتنا به نوع و شكل آن نيز مي قدرت طرح هاي اسليمي را طبقه بندي نمود. پر اسم و رسم ترين طرح آن ، اسليمي دهن اژدهاست. در‌اين نوع اسليمي انتهاي هر بند اسليمي به دو شاخه تقسيم گرديده و حالتي مشابه به فكين اژدها را به وجود مي‌آورد. گونه هاي متفاوت طرح اسليمي عبارتند از: اسليمي بندي ، اسليمي افشان ، اسليمي لچك و ترنج و …
طرح‌هاي اسليمي گونه هاي مختلف دارااست:
اسليمي معمولياسليمي توپراسليمي توخاليدهان اژدريخرطوم فيليماري و … 
تفاوت اسليمي و ختايي:

به عقيده متخصصيني رشته، اسليمي اصولا نمودار طرح درخت ميباشد با كليه پيچ‌و‌خم و شاخ و برگ چنانكه طرح ختايي نموداري ميباشد از طرح بوته. به همين انگيزه در اسليمي طرح قدرتمند و وحشتناك ميباشد و درختان دقيق و نازك.
برخي از اين طرح ها مانند اسليمي هاي ماري ادامه نمي يابند بلكه به طور جداازهم در نقشهاي كشور ايران تكرار ميشوند. البته غير از اسليمي هاي ماري ساير اسليمي ها ادامه مي‌يابند بند هايي كه در كنار اين سيرتكامل طرح ها چشم مي‌شوند. و منتاسب با طرح اسليمي ها به اصطلاح از به عبارتي مايه استكمربند يا اين كه بستي ميباشد في مابين دو اسليمي مكرر و گزينه به كارگيري شان اين ميباشد كه در موقع ادامه و گردش اسليمي آن را از يكنواختي به در مي‌آورد.
قابل ذكر ميباشد كه رمز اسليمي ممكن ميباشد از درخت سرو يا اين كه بادام يا اين كه دندان برخي از حيوان‌ها وحشي يا اين كه عاج فيل اقتباس گرديده است.
در اينكه طرح اسليمي در كشور ايران قديم منتهي خير به طور تكامل يافته فعلي وجود داشته ميباشد مكان شبهه اي وجود ندارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.