نكات مهم در شستن قالي و فرش

پايگاه اطلاع رساني در مورد مقالات قاليشويي

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

نكات مهم در شستن قالي و فرش

۵۶ بازديد


رش ابتكار ايرانيان ، يك كدام از وسايلي ميباشد كه بلاشك در تك تك منزل هاي اهل ايران وجود و حضور دارااست. شست شوي اين هنر دست اهل ايران هم دانستني هاي اكثري دارااست. يكي‌از دشواري هاي شستن قالي و فرش لكه هايي كه بر روي آن بر تاثير مجال استعمال ظواهر ميگردد. براي از ميان بردن لكه هاي متفاوت طريق هاي خاص و منحصر به خويش را دارااست. بهترين قاليشويي در مشهد . درين نوشته ي علمي از وب سايت يك مشهد شما رو با نكات خواندني راجع به برطرف كردن انوع لكه از روي فرش و قالي آشنا خوا‌هيم كرد.
رويكرد هاي برطرف كردن گونه هاي سختي ها از روي فرشلكه آدامسآدامسي كه روي فرش افتاده و به آن چسبيده را آغاز با يك تكه يخ محكم فرماييد و آنگاه آن را به امداد يك كاردك به آرامي از روي فرش بتراشيد.
لكه شمعپارافين شمع را نيز با به عبارتي روشي كه آدامس را برداشتيد از روي فرش غيروابسته فرماييد.
لكه جوهر بي آلايشروي لكه ماست بريزيد و آن را روي نصيب جوهري پخش فرماييد. پس از اينكه ماست به نيكي با جوهر ادغام شد، با يك قاشق آن را از روي فرش توده فرمائيد. اين شغل را چند دفعه تكرار نماييد تا جوهر تماما جذب ماست خواهد شد.
پاكيزه كردنبراي نظافت كردن فرش از جاروي دستي به كارگيري نكنيد چرا‌كه ني هاي نازك و نوك تيز جارو به گذر زمان فرصت به الياف فرش زخم مي‌رساند. جاروبرقي با به دور تند شايسته ترين راه و روش براي خارج كشيدن گرد و غبارها ميباشد.
نوروروشنايي آفتابمنزل هايي كه آفتابگير مي باشند با وجود مهيا آوردن موقعيت اثر گذار براي فضا دروني منزل، مضراتي را هم براي آن ها دارا‌هستند. مثلا قرار داشتن فرش در معرض آفتاب به صورت مداوم روي رنگ آن تاثيري منفي ميگذارد. در صورتيكه قالي دستبافي در منزل پهن نموده ايد، براي پنجره هاي مقابل آن از پرده هاي قطور به كارگيري نمائيد.
سايشقرار به دست آوردن قالي در تحت در، ساييده شدن آن را به همپا داراست. در صورتي به جهت معدود بودن دور و اطراف در منزل بدون چاره مي باشيد قسمتي از فرش را در ذيل در قرار دهيد، در را طوري تهيه و تنظيم نماييد كه هنگام چرخش تماسي با فرش پيدا نكند. افزون بر آن هر يك سري وقت يك توشه فرش را جابجا و رمز و ته فرمائيد تا همگي بخش هاي آن به يك اندازه پا بخورد و صرفا بعضا از نصيب ها در معرض سايش قرار نگيرد.



تكان فرشدر قبلي اي خير چندان به دور، كف منزل ها را موكت مي كردند و فرش ها را روي آن‌ها مي گستراندند. در‌اين موقعيت خبري از ليزخوردن و تكان كردن فرش عدم وجود ولي اين روز ها كه كف منزل ها با سنگ و سراميك و موزائيك پوشيده ميشود، فرش ها بر تاثير پاخوردن تكان مي نمايند و جابجا مي گردند.
قاليشويي در مشهد
براي خودداري از اين جنبش مي‌توانيد از آسترهاي اسفنج مانند يا اين كه كانال هاي توري پي او سي و قابل انعطاف به كارگيري فرمائيد. اندازه اين آسترها را كوچكتر از بعدها فرش در لحاظ بگيريد.
نظافت كردن لكه هالك شدن فرش، اتفاقي ميباشد كه ممكن ميباشد بارها پيش بيايد. در وقتي كه‌اين وقوع افتاد با‌گاز براي از في مابين بردن آن مبادرت نماييد. ماندن و كهنه شدن لكه، نظافت كردن آن را سخت مي نمايد. در اينجا به بعضي از لكه ها و رويكرد هاي از در ميان بردن آن‌ها اشاره كرده ايم:
تميز كردن آبميوهشكلات و قهوه، نوشيدني، شير و دمنوش را با آب نصفه گرم و صابون خانگي يا اين كه با آب و شامپو پاك فرمائيد. به كارگيري از يك تكه اسفنج، فعاليت را آسانتر مي نمايد.
مايعات شيريندمنوش شيرين، شربت و ديگر آب ميوه هايي كه شيرين مي باشند، در شرايطي‌كه با‌گاز از روي فرش منزه نشوند، موجب پوسيده شدن فرش ميگردند. در صورتي اين مواد روي فرش سرازير شد، تخت گاز آن را تميز فرمائيد.
روغن و چربيبراي زدودن اثرات روغن و چربي و حتي واكس از صابون خانگي و سركه سپيد به كارگيري فرمائيد ولي در صورتي روغن روي فرش سرازير شد، آغاز آن را با قاشق توده نمائيد و آن گاه يك تكه پارچه سپيد را روي بخشي از فرش كه كثيف گرديده بگذاريد و روي آن را اتوي نصفه گرم بكشيد. بدين ترتيب، روغن مو جود در پرز فرش جذب پارچه سپيد مي گردد.
تخم مرغدر شرايطي كه تخم مرغ ناپخته روي فرش سرازيرشد، آن را با محلول آب نصفه گرم، نمك، صابون خانگي و سركه سپيد تميز فرماييد. اين نحوه در ارتباط لكه خون نيز موءثر ميباشد.
دودهبراي زدودن دوده از فرش ها به خصوص از روي موكت هاي تيره رنگ روي نصيب هايي كه خيلي تيره گرديده اند، نمك بپاشيد. پس از يك ساعت و نيم با جاروبرقي نمك ها را عده فرماييد.


شست و شوي فرشفصل تابستان كه رو به نقطه نهايي مي رود، بخش اعظمي از خانم هاي منزل دار، فرش ها را مي شويند. ولي در صورتي‌كه قصد شستن فرش ها را داريد، عالي ميباشد آنان را به قاليشويي هاي بهتر در مشهد بسپاريد.
به جهت اينكه در اين مجموعه ها، آغاز گرد و خاك فرش را مي زدايند و بعد از آن فرايند شست و شو را ادامه مي‌دهند. شما در صورتي بخواهيد فرش ها را در منزل بشوييد، اين قابليت را نخواهيد داشت و گرد و غبار بين پرزهاي فرش باقي مي‌ماند. پاك كردن فرش ها در منزل با به كارگيري از شامپوي منحصر فرش نيز ممكن مي‌گردد.
كم آب كردن فرشفرش هايي كه در منزل شسته ميگردند بايستي در وضعيت خاصي كم آب شوند تا جراحت كمتري به آن‌ها وارد خواهد شد. سفارش هاي پايين ميتواند راهنماي شما باشد:
در‌حالتي كه شستن فرش ها، جزو نرم‌افزار هاي فصلي شماست، داربست هاي چهار اساس اي صورت مخصوصي تنظيم فرماييد تا بتوانيد فرش ها را روي پشت بام يا اين كه در ايوان و فروغ ملايم آفتاب پهن نماييد. با اين نحوه، هوا در نزديكي فرش تماما جريان پيدا مي نمايد و به خير و خوبي كم آب مي‌شود.
فرش هاي شسته گرديده را هيچ زمان معلق نكنيد. پهن كردن فرش ها در ذيل نورتند و سوزنده آفتاب نيز زخم هايي دورازشوخي به بافت و الياف آن وارد مي نمايد.
براي كم آب كردن فرش، به هيچ عنوان از حرارت بي واسطه وسايل حرارتي مانند بخاري، شومينه و رادياتور به كار گيري نكنيد زيرا به فرش صدمه مي‌رساند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.