پرداخت فرش دستباف

پايگاه اطلاع رساني در مورد مقالات قاليشويي

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

پرداخت فرش دستباف

۸ بازديد

پرداخت فرش در معناي به چنگ آوردن اضافه پرز، بهترين قاليشويي در مشهد  گره ها به وسيله قيچي و كوتاه كردن طول آن ها متناسب با رج شمار فرش ميباشد. پرداخت فرش ها در بخشها گوناگون مرزو بوم با اعتنا به سنت و رسوم محلي، متقاوت ميباشد و با رفوگري فرش تفاوت داراست.
در بعضي بخشها در زمان بافت فرش، به پرداخت آن ميپردازند كه‌اين فرمان سبب ساز ميگردد عيوب و ايرادي مانند بالازدگي و شكستگي جان دار در بافت نقش ها و طرح قالي، برطرف خواهد شد ولي در روشي ديگر به جهت عدم اكران ظريف طرح و نقوش فرش، قابليت و امكان تشخيص زخم هاي ساخت‌و‌ساز گرديده در طول بافت نيست براين اساس كار پرداخت را بعداز نقطه نهايي بافت اجرا مي‌دهند.
اين شيوه، روشي رايجي نسبت به طريق قبلي ميباشد. اين‌راه اكثر زمان ها بوسيله نوسازي گران با تجربه در قاليشويي اعمال مي‌شود.
 
فرش هاي دستباف تنها نياز به پرداخت فرش داراست.
طرز هاي پرداخت فرشپرداخت فرش ها به دو طرز دستي و ماشيني در قاليشويي ها شكل مي‌گيرد.
در شيوه دستي از قيچي هاي منحصر اين فرمان به كار گيري مي‌شود. در شيوه ماشيني، پرداخت فرش ها به وسيله ماشين تراش هاي برقي ويژه پرداخت (دستگاه پرداخت فرش) به كارگيري مي‌گردد. درين شيوه ماشين را به صورت دايره اي روي فرش ميكشند تا پرزهاي مازاد آن گرفته گردد. با ماشين اصلاح گيسو رمز نيز مي قدرت كار پرداخت را اعمال بخشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.