قاليشويي به روش سنتي

پايگاه اطلاع رساني در مورد مقالات قاليشويي

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

قاليشويي به روش سنتي

۱۲ بازديد

در روشهاي به طور كاملً كهن بهترين قاليشويي در مشهد  معمولاً فرش را در باطن نهرهاي سرازير آب قرار داده و بعداز آن كه فرش به خير تر مي‌شد آن را به خارج منتقل ، با ماده شوينده اي زيرا : چوبك و بقيه شوينده هاي سابق و به امداد پاروهاي گران قدر مي شستند . آن‌گاه فرش را مجدد به نهر آب فرو برده و عمل زدودن ماده هاي شوينده را استارت مي كردند .
بنابراين تكان مستمر آب بر روي فرش و كشيدن پارو بر روي آن بعد از برهه زماني كوتاهي ماده هاي شوينده را به خير برطرف و فرش پاكيزه ميشد. بعد از آن فرش ها را بر روي صخره ها و سنگ هاي دور و بر رودخانه و در مقابل فروغ آفتاب قرار مي دادند و بنابراين بعد از ۳-۲ روز فرش به طور كاملً كم آب ميگرديد . در بعضي مورد ها مشاهده مي شود كه براي آبگيري فرش بعد از بيرون كردن آن از درون رودخانه آن را لوله يا اين كه تا كرده و آن را لگد كرده و يا اين كه با پارو مي كوبند تا آب آن به نيكي گرفته خواهد شد و آن‌گاه براي كم آب شدن آنان را پهن مي كردند .
۲- قاليشويي به طرز نو در كارگاه:امروزه نيز در كارگاه هاي قاليشويي طرز هايي مشابه به طريق ديرين ايفا ميشود .بنابراين كه نخست فرش را برروي زمين پهن كرده و تمامي آن را با آب تر مي نمايند .(نكته: معمولاً سوله هاي قاليشويي را در خارج از سطح شهر توليد مي كنند تا حتي الامكان از آب نهرهاي كنار شهر مصرف شود و يا اين كه بتوان با حفر چاههاي عميق آب فراوان براي شستشو فراهم نمود).بعداز آن كه آحاد فرش به خير تر شد مواد منزه كننده را به ميزان كافي روي سطح قالي مي ريزند.  بعد با برس هاي ويژه اي آغاز به شستن فرش مي نمايند . بدين ترتيب قسمتهاي چرك آلود و كثيف قالي پاك ميگردد .در بعضي سوله هاي قاليشويي دستگاه هاي خاصي پباده سازي و ساخته اند كه دارنده برس هاي بلندمرتبه و دايره اي صورت ميباشد و به وسيله نيروي برق به تكان در ميايد و به آهستگي سطح فرش را سائيده و نقاط تيره و چرك الود آن را مي‌شويد . بعد از آنكه كل فرش را شسته گرديده به وسيله شلنگ هاي آب كه دارنده دوش هاي پخش كننده آب ميباشد و فشار آب قابل تهيه است و كل فرش را شسته و ماده شوينده را به خير از قالي به دور مي نمايند.(نكته: سطح فرش مي بايست حتي الامكان توسط برس شسته خواهد شد).
۳-آبكشيبعداز آنكه ماده هاي شوينده از لايه لاي پرز فرش بيرون شد معمولاً فرش را تماما و يكجا داخل حوضچه هاي بلندمرتبه آب فرو مي نمايند تا به اصطلاح آبكشي خواهد شد .(نكته: براي شستشوي فرش بايستي از مواد منزه كننده و خنثي و يا اين كه ماده شوينده منحصر فرش استعمال شود)( نكته: بعداز شستشو با صابون خانگي فرش را آبكشي كرده و بعداز آب آن را از حيث قليايي با PH مترو يا اين كه متل متالئين چك نماييد ، پس آب بعداز آبكشي فرش مي بايست تماماً صاف و خنثي باشد)چنانچه كه در كنار كارخانه هاي قاليشويي نهرهاي آب سرازير جانور باشد و يا اين كه بتوان به وسيله چاه هاي آب ، جريان سريع و رونده اي از آب فراوان ساخت و ساز نمود، فرش را در درون آن قرار داده و براي يكسري ساعت به درحال حاضر خويش رها مي‌سازند تا ماده شوينده تماما از داخل قالي تميز و بيرون خواهد شد . شايد بتوان اظهار كرد اين طرز از شايسته ترين و موثرترين راهها براي آبكشي فرش و زدودن ماده هاي شوينده باشد و لذا به همين مراد ميباشد كه كارگاههاي امروزي و مجهز قاليشويي كه قابليت به كارگيري از نهرها و رودخانه هاي طبيعي براي نيل بدين مراد در دسترس دارا‌هستند، مي‌توانند عمليات پر نمك قالي را به شايسته ترين صورت ايفا دهند.
به هنگام آبكشي فرش اكثر اوقات از پارو و برسهاي خاصي جهت زدودن خوب ماده شوينده و آلودگي ها استعمال مي كنند .

در كارخانه هاي قاليشويي عموماً به مكان لوله كردن فرش و آبگيري آن ذيل فشار قرار دادن از دستگاههاي خاصي به كار گيري مي شود كه همت آن مشابه دستگاههاي سانتريفوژ ميباشد . اين دستگاهها محيط اي استوانه اي مي‌باشند كه فرش را باطن آن و به ديواره فلزي و مشبك آن مهار كرده و با طريق شدن ، بسرعت و با تكان دوراني به چرخش در مي‌آيد . در اين‌حالت به خيال نيروي فرار از راءس ، بيشتر آب جان دار در داخل قالي به طرفين هدايت گرديده و از داخل ديواره مشبك كه در پشت قالي جاي دارد بيرون ميگردد . در اكثري مفاد اين دستگاه ها يه خرده حرارت ساخت مي كنند تا كار كم آب كردن قالي يه خرده تسريع يابد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.